Antonio Caro

1950, born in Bogotá, Colombia.
Lives and works in Bogotá.

Selected Works

Biography
Download PDF File

Education

1969-1971
School of Fine Arts, Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, Colombia

Solo Shows

2016
TODO Caro en Las Nieves, Las Nieves, Bogotá, Colombia
Achiote, Sonora 128, Galería Kurimanzutto, Mexico City, Mexico

2015
En Medellín todo está muy Caro, Homenajes MAMM, Museo de Arte Moderno de Medellín, Medellín,  Colombia
Antonio Caro: 1. 2. 3. Lanzamiento de un grabado, Casas Riegner, Bogotá, Colombia
Todo está muy Caro. Declaraciones de Mercado, Espacio Trapezio, Madrid, Spain

2014
Todo está por el suelo, FLORA ars + natura, Bogotá, Colombia

2013
Caro não é Carioca, Casa Daros, Rio de Janeiro, Brazil

2012
En MACO Todo está muy Caro, Zona Maco Sur, Mexico City, Mexico

2011
En Montería Todo está muy Caro, Museo Zenu de Arte Contemporáneo (MUZAC), Montería, Colombia

2010
Antes de Cuiabá, Casas Riegner, Bogotá, Colombia
En Cali me regalaron esta espectacular Camiseta, La Vitrina, Lugar a Dudas, Cali, Colombia

2008
Antonio Caro, Museo Antropológico y de Arte Contemporáneo (MAAC) Guayaquil, Ecuador (catalogue)

2007
Encuentro Internacional Medellín 2007, Medellín, Colombia
Workshop in Cali, Universidad Javeriana, Cali, Colombia

2006
En Manizales Todo está muy Caro, Museo de Arte de Caldas, Manizales
Workshop in Manizales, Universidad de Caldas, Manizales, Colombia
Workshop Corumbá, Invited by the Festival de América do Sud Corumbá, Brazil
Todo está muy Caro, Exposición antológica de Antonio Caro, Sala RG, Fundación Celarg, Caracas, Venezuela (catalogue)

2003
Todo está muy Caro, Retrospective 1970-2002, Museo de La Ciudad, Quito, Ecuador

2002
Todo está muy Caro, Retrospective 1970-2002, Museo de Arte Moderno La Tertulia, Cali, Colombia
Los Trabajos del Taller, Centro Cultural Comfandi, Cali, Colombia

2001
Los Trabajos del Taller, Galería Santa Fe, Bogotá, Colombia (catalogue)

2000
Talleres en México, Centro de Información Cultural de México, Bogotá, Colombia

1998
Muestra de trabajos, Museo de Arte Moderno, Bogotá, Colombia
Itinerancia del taller, Convenio Andrés Bello, Bogotá, Colombia
Todo está muy Caro, Banco de la República, Medellín, Colombia y Museo de Arte Moderno, Bucaramanga, Colombia

1997
Installations, Galería Santa Fe, Bogotá, Colombia
Todo está muy Caro, Banco de la República, Pereira, Colombia

1996
Todo está muy Caro, Banco de la República, Cúcuta, Colombia, Museo Tayrona, Santa Marta, Colombia y Teatro Amira de la Rosa, Barranquilla, Colombia (catalogue)

1994
Killkawawa, Museo de “La Bagatela”, Cúcuta, Colombia y Biblioteca Luis Ángel Arango, Bogotá, Colombia

1993
Proyecto Postal, Galería Santa Fe, Bogotá, Colombia

1992
Proyecto Quinientos, Galería Círculo, Bogotá, Colombia
Anteamerica, Biblioteca Luis Ángel Arango, Bogotá, Colombia; toured until 1994 (catalogue)

1991
Presentation talk of Proyecto Quinientos, Museo de Bellas Artes, Caracas, Venezuela y Museo Jesús Soto, Ciudad Bolívar, Venezuela

1990
Muestra Antológica, Museo de Arte Moderno, Cartagena, Colombia

1989
Presentation talk de Proyecto Quinientos, Centro de Artes, Quito, Ecuador, Pontificia Universidad, Cuenca, Ecuador y Casa de la Cultura, Guayaquil, Ecuador

1987
Audiovisual, Nosferatu, Barranco, Lima, Peru
Maíz, Museo de Arte, Universidad Nacional, Bogotá, Colombia

1984
Ven a Firmar, Galería Artes, Quito, Ecuador

1983
Maíz, Biblioteca Pública Piloto, Medellín, Colombia

1982
Cuadernos de Poesía, Museo de Arte Moderno, Bogotá, Colombia

1980
Caro, Museo de Arte y Cultura popular, Cuiabá, Brazil

1978
Homenaje a Manuel Quintín Lame, Centro de Arte Actual, Pereira, Colombia

1974
Defienda su Talento, Galería Belarca, Bogotá, Colombia

1973
El Imperialismo es un Tigre de Papel, Galería Barrios, Barranquilla, Colombia
Colombia Marlboro, Galería San Diego, Bogotá, Colombia

Selected Group Shows

2016
Evento Agua, Yoko Ono: Dream Come True, Museo de Arte Latinoamericano de Buenos Aires, Argentina

2015
Resistance PerformedAesthetic Strategies under Repressive Regimes in Latin America, Migros Museum, Zürich, Switzerland
Colombia Recounted: A Project of Contemporary Colombian Art, Christie’s, New York, USA
Art|Basel|Miami Beach, Casas Riegner, Miami Beach, USA
ARCOmadrid, Casas Riegner, Madrid, Spain

2014
Artevida, Museu de Arte Moderna, Rio de Janeiro, Brazil
La colectiva del año, Salón Comunal, Bogotá, Colombia
ArtBo, Casas Riegner, Bogotá, Colombia
Realidades en Conflicto, curated by Francine Birbragher and Oscar Roldán-Alzate, Espacio ArtNexus, Bogotá, Colombia
ArteBA, Casas Riegner, Buenos Aires, Argentina
DIXIT (Curated by Andrea Giunta), ArteBA, Buenos Aires, Argentina
SP-Arte, Casas Riegner, São Paulo, Brazil

2013
Aliento. Arte de Colombia, Daros Latinoamérica, Kunstmuseum Bochum, Bochum, Germany
Y creemos en el mismo Dios, Museo de Arte de la Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, Colombia
Uno lo mío y lo tuyo, Museo de Arte del Banco de la República, Bogotá, Colombia
Saber Desconocer, Salón Nacional de Artistas, Medellín, Colombia
Grants & Commissions Program Exhibition: Deferred Archive, Cisneros Fontanals Art Foundation, Miami, USA
Frieze Art Fair, Casas Riegner, New York, USA
Música, Casas Riegner, Bogotá, Colombia

2012
El Reverso del Pedestal, R & M Galería, Cali, Colombia

2011            
Crisisss. América Latina, arte y confrontación 1910 – 2010, Museo de Palacio de Bellas Artes, Mexico City, Mexico

2008
Historia Natural y Política, Biblioteca Luis Ángel Arango – Banco de la República, Bogotá, Colombia
Participación y Poética, 41 Salón Nacional de Artistas, Cali, Colombia

2007
Encuentro Internacional de Medellín, Medellín, Colombia

2002
Naturaleza y Paisaje, Museo de Arte Moderno La Tertulia, Cali, Colombia
Texto y Textualidad, Museo de Arte Moderno La Tertulia, Cali, Colombia

2000
Define “Context”, A.P.E.X., New York, USA

1999
Arte Correo, Museo de Filatelia, Oaxaca, Mexico
Global Conceptualism, Queens Museum, New York, USA
Lugar de Enlace, Centro Colombo-Venezolano de Cultura, Bogotá, Colombia

1998
Fragilidad, Museo de Arte Universidad Nacional, Bogotá, Colombia

1997
Sellos, Galería Santa Fe, Bogotá, Colombia

1995
Comportamiento del Paisaje, Museo de Arte Moderno La Tertulia, Cali, Colombia

1994
Esto no es una Pipa, Casa Wiedemann, Bogotá, Colombia

1992
Por Humor al Arte, Biblioteca Luis Ángel Arango, Bogotá, Colombia

1988
Libro Objeto por Correo, EI Archivero, Mexico City, Mexico
I Bienal de Arte Joven, Museo de Arte Moderno, Bogotá, Colombia

1987
Proyecto Quinientos, XXXI Salón de Artistas Nacionales, Medellín, Colombia

1985
Barney, Caro, Echeverri, Biblioteca Pública Piloto, Medellín, Colombia

1980
Artes Para los Años Ochenta, Museo de Arte Moderno La Tertulia, Cali, Colombia

1977
Los Novísimos Colombianos, Museo de Arte Contemporáneo, Caracas, Venezuela

1976
XXVI Salón Nacional de Artistas, Museo Nacional, Bogotá, Colombia
Lápiz y Papel, Museo de Arte Moderno, Bogotá, Colombia

1975
I Salón Atenas, Museo de Arte Moderno, Bogotá, Colombia

1974
Latin American Week, I.C.A., London, UK

1973
Nuevos Nombres, Museo de Arte Moderno, Bogotá, Colombia

1972
VI Salón de Agosto, Museo de Arte Contemporáneo, Bogotá, Colombia
III Bienal de Medellín, Medellín, Colombia

1971
I Bienal Americana de Artes Gráficas, Museo de Arte Moderno La Tertulia, Cali, Colombia (catalogue)

1970
XXI Salón Nacional, Museo Nacional, Bogotá, Colombia

Grants / Awards / Fellowships

2014
Winner, open call for the creation of the Gabriel García Márquez Journalism Sculpture Award

2013
Winner, CIFO Grants and Commissions Program, Miami, USA

1999
Nominated for the Premio Luis Caballero 211 Versión, Instituto Distrital de Cultura y Turismo, Bogotá, Colombia

1998
Scholarship for Artistic Residencies Colombia – México

1998
Guggenheim Scholarship

1996
Creation Scholarship, Colcultura, Colombia

1992
Creation Scholarship, Colcultura, Colombia

1987
Honourable Mention, XXXI Salón Nacional de Artistas, Medellín, Colombia

1976
Medal, XXXVI Salón Nacional de Artistas, Bogotá, Colombia

1972
Bolsa de trabajo, VI Salón de Agosto, Museo de Arte Contemporáneo, Bogotá, Colombia

Collections

Blanton Museum of Art, Austin, USA
Banco de la República, Colombia
Colección Charpenel, Guadalajara, Mexico
Daros Latinamerica, Zurich, Switzerland
MIT, Cambridge, MA, USA
Museo Nacional de Colombia, Bogotá, Colombia
Museo de Arte Moderno, Bogotá, Colombia
Museo de Arte Moderno de Barranquilla, Colombia
Museo de Arte Moderno de Caracas, Venezuela
Museo de Arte Moderno La Tertulia, Cali, Colombia
Museo de Arte Moderno, Pereira, Colombia
Queens Museum, New York, USA
Private collections in Colombia, Mexico, Spain, Switzerland, USA

Bibliography

Selected Bibliography

2016
Gina McDaniel Tarver. The New Iconoclasts. From Art Of A New Reality To Conceptual Art In Colombia, 1961-1975. Bogotá: Ediciones Uniandes, 2016.
“En México, el arte de Caro.” Semana, June, 2016.

2015
Gina McDaniel Tarver. ”Antonio Caro. La obra inacabada.” Published on occasion of the exhibition “En Medellín todo está muy Caro,” a retrospective of the Colombian conceptual artist Antonio Caro at the Museo de Arte Moderno de Medellín, December 2, 2015–March 28, 2016.
Catalina Villa. “13 hitos del arte contemporáneo.” El País, March 1, 2015.

2014
Magdalena Holguín and Gina McDaniel Tarver. Antonio Caro: Símbolo Nacional. Edited by Alejandro Martín and José Roca. Bogotá: Seguros Bolívar, 2014
Natalia Castillo. “Entrevista en BOCAS: El enigmático arte de ser Antonio Caro.” Bocas magazine, October 31, 2014.
Lucas Ospina. “Habla Antonio Caro. Ahí viene el lobo.” Arcadia, May 23, 2014, http://www.revistaarcadia.com/impresa/portada/articulo/ahi-viene-el-lobo/37316
Antonio José Caro Lopera. El Lobo. Miami: Cisneros Fontanals Art Foundation, 2014
“Colombia: Building Art Cities For The Future.” Art Media Agency, July, 2014.

2011
Gina McDaniel Tarver. “¿Por qué palabras? Hacia una teoría de arte conceptual en Colombia, 1970-1975.” In Encuentro de Investigaciones Emergentes. Reflexiones historias, miradas. Bogotá: IDARTES, 2011.

2010
Antonio Caro. Antes De Cuibá. Bogotá: La oficina del Doctor – Galería Casas Riegner, 2010.
Victor Manuel Rodríguez. “Antonio Caro.” Trans. Brandon Holmquest. Bomb, Winter, 2010.

2008
Gina McDaniel Tarver. “Intrepid Iconoclasts and Ambitious Institutions: Early Colombian Conceptual Art and Its Antecedents, 1961—1975.” Ph.D.diss., University of Texas at Austin, 2008.
Antonio Caro, Rosemberg Sandoval. Guayaquil: Museo Antropológico y de Arte Contemporáneo, MAAC, 2008. Published in conjunction with the exhibition of the same name, shown at the MAAC, in Guayaquil, Ecuador.

2007
Luis Camnitzer. Conceptualism in Latin American Art: Didactics of Liberation. Austin: University of Texas Press, 2007.

2006
Todo está muy caro: exposición antológica de Antonio Caro. Caracas: CELARG Fundación, Centro de Estudios Latinoamericanos Rómulo Gallegos, 2006. Published in conjunction with the exhibition of the same name, at the Celarg Foundation, in Caracas, Venezuela.
Marca Registrada: Salón Nacional de Artistas: Tradición y vanguardia en el arte colombiano. Bogotá: Editorial Planeta, 2006.

2003
Carmen María Jaramillo. Colombia años 70, revista al arte colombiano. Bogotá: Alcaldía Mayor de Bogotá, Instituto Distrital de Cultura y Turismo; Academia Superior de Artes de Bogotá, 2003.

2001
Álvaro Robayo Alonso. La crítica a los valores hegemónicos en el arte colombiano. Bogotá: Convenio Andrés Bello; Ediciones Uniandes, 2001.
Los trabajos del taller, Premio Luis Caballero segunda versión. Bogotá: Instituto Distrital de Cultura y Turismo, 2001. Published in conjunction with the exhibition Premio Luis Caballero, in Bogotá, Colombia.

2000
María Iovino. “Después del Límite.” In Proyecto Pentágono: Investigaciones sobre arte contemporáneo en Colombia. Bogotá: Ministerio de Cultura, 2000.

1999
Álvaro Barrios. Orígenes del arte conceptual en Colombia. Bogotá: Alcaldía Mayor de Bogotá, 1999.
Mari Carmen Ramírez. “Tactics for Thriving on Adversity: Conceptualism in Latin America, 1960-1980.” In Global Conceptualism: Points of Origin, 1950s-1980s. New York: Queens Museum of Art, 1999.

1998
María del Carmen Suescun Pozas. “From Reading to Seeing Doing and Undoing Imperialism in the Visual Arts.” In Close Encounters of Empire Writing the Cultural History of U.S. Latin American Relations. Durham: Duke University Press, 1998.

1997
Lucy R. Lippard. Six Years: The Dematerialization of the Art Object from 1966 to 1972. Berkeley and Los Angeles: University of California Press, 1997.
“El otro San Andrés: Antonio Caro le encuentra utilidad a las monedas de 10 pesos.” Semana, October, 6, 1997.

1996
Todo está muy Caro: Antonio Caro. Bogotá: Biblioteca Luis Ángel Arango, Banco de la República, 1996. Published in conjunction with the exhibition of the same name, shown in Bogotá, Cúcuta, Santa Marta, and Barranquilla, Colombia.

1995
Luis Camnitzer “Antonio Caro: Visual Guerilla.” Poliéster 4, summer, 1995.

1993
María Teresa Guerrero and Ivonne Pini. “Experimentación en el arte colombiano del siglo XX. Década de los años sesenta y setenta”. Texto y Contexto 22 (1993): 9—42.

1992
José Maria Reventós. Historia de la publicidad gráfica colombiana. Bogotá: Ediciones y Eventos de FCB/Puma S.A, 1992.
Gerardo Mosquera, Carolina Ponce de León,and Rachel Weiss. Ante América. Bogotá: Biblioteca Luis Ángel Arango, 1992. Published in conjunction with the exhibition of the same name, at the Biblioteca Luis Ángel Arango, in Bogotá, Colombia.

1990
50 Años Salón Nacional de Artistas. Bogotá: Colcultura Instituto Colombiano de Cultura,1990.

1989
Jorge Orlando Melo and Álvaro Tirado Mejía. Nueva historia de Colombia: Historia política 1946—1986. Bogotá: Editorial Planeta, 1989.

1988
Simón Marchán Fiz. Del arte objetual al arte de concepto: Las artes plásticas desde1960—1972. Madrid: Ediciones Akal, 1988.

1980
Miguel González. “Todo está muy Caro.” Arte en Colombia, 1980.
“Los años setenta y el arte en Colombia.” Revista del arte y la arquitectura en Colombia, 1980.

1978
Frederico Morais. “Colombia es un país redondo.” Revista del arte y la arquitectura en Colombia, 1978.

1977
Marta Traba. Los novísimos colombianos. Caracas: Museo de Arte Contemporáneo de Caracas, 1977.

1976
Eduardo Serrano. Un lustro visual: Ensayos sobre arte contemporáneo colombiano. Bogotá: Ediciones Tercer Mundo, 1976.

1975
Paisaje 1900-1975. Bogotá: Museo de Arte Moderno de Bogotá, Salvat Editores Colombiana S.A., 1975.
I Salón Atenas, Barrera, Caro, Giraldo, Gomez, Hernandez, Rojas, Silva, Varela.
Bogotá: Museo de Arte Moderno, 1975.

1974
“Cuatro años de represión: ¿De qué se ríe?.” Revista Alternativa, July 8, 1974.

1973
Margarita Galindo. “Open house para Antonio Caro en la Galería de Arte Barrios.” Diario del Caribe Barranquilla, December, 1973.

1972
Jorge Glusberg. Hacia un perfil del arte latinoamericano. Buenos Aires: Centro de Arte y Comunicación, 1972.
Tercera Bienal de Arte Coltejer. Medellín: Coltejer,1972. Published in conjunction with the exhibition of the same name, in Medellín, Colombia.
Salón de Artistas Nacionales 1972-1973.Bogotá: Instituto Colombiano de Cultura, 1972. Published in Conjunction with the exhibition of the same name, in Bogotá, Colombia.

1971
Bienal Americana de Artes Gráficas. Cali: Cartón de Colombia; Museo La Tertulia, 1971. Published in conjunction with the exhibition of the same name, shown at the Museo La Tertulia, in Cali, Colombia.

Available Works